حضور و غیاب پرسنل در شرایط کرونا

حضور و غیاب دقیق پرسنل از مهم ترین دغدغه های هر کارفرمایی می باشد. این روزها روش های سنتی کنترل تردد پرسنل جای خود را به سیستم حضور و غیاب داده اند که این امر باعث کنترل دقیق تردد پرسنل شده است و بسیاری از مشکلات سازمان ها و شرکت ها را برطرف کرده است. در شرایط این روزها و شیوع ویروس کرونا لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در استفاده از دستگاه های حضور و غیاب امری بدیهی می باشد. ما در این مطلب به چگونگی استفاده از سیستم حضور و غیاب پرسنل در شرایط کرونا می پردازیم.

سیستم حضور و غیاب در واقع از یک دستگاه و یک نرم افزار تشکیل شده است.

دستگاه حضور و غیاب ، تردد پرسنل را ثبت نموده و نرم افزار حضور و غیاب، اطلاعات دریافتی از دستگاه را پردازش و خروجی های مورد نیاز را در قالب گزارش به کارفرما تحویل می نماید.

برای شناسایی افراد و ثبت مشخصات آنها راه های مختلفی وجود دارد.

شناسایی افراد می تواند بیومتریک یا غیر بیومتریک باشد. شیوه های بیومتریک شامل تشخیص چهره، اثر انگشت و کف دست و شیوه های غیر بیومتریک شامل رمز و کارت RFID می باشد.

روش های مختلفی برای تشخیص هویت در سیستم حضور و غیاب وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره نموده ایم :

دستگاه حضور و غیاب کارتی

اگر بخواهیم از اولین دستگاه های حضور و غیاب نام ببریم دستگاه حضور و غیاب کارتی یکی از آن موارد است. کارایی این دستگاه به این صورت است که برای هر فرد یک کارت اختصاصی در نظر گرفته می شود. این کارت ها هر کدام دارای یک کد منحصر به فرد می باشند. این دستگاه ها دارای معایبی هستند از جمله امکان تقلب، شکستگی و یا گم شدن کارت. در صورت گم شدن و یا شکستگی کارت باید کارت جدیدی برای فرد مورد نظر خریداری شود که این موضوع باعث ایجاد هزینه اضافی می شود. با توجه به شرایط کرونا و تاکید بر عدم تماس افراد با اشیا، استفاده از این دستگاه در این شرایط توصیه می شود.

 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

این دستگاه پرسنل را بر اساس اثر انگشت هایشان شناسایی می کند که جزو ویژگی های بیومتریک می باشد. در ابتدا هر کدام از پرسنل اثر انگشت خود را در دستگاه ثبت نموده و بعد از آن به راحتی با اثر انگشت خود می تواند تردد خود را ثبت کند. از جمله معایب استفاده از شیوه اثر انگشت عدم شناسایی انگشت برخی از پرسنل به دلیل مخدوش بودن بافت ها پوست اثرانگشت می باشد . دستگاه های اثر انگشتی می توانند دارای کارتخوان نیز باشند. دستگاه حضور و غیاب انگشتی به دلیل تماس تمامی پرسنل با دستگاه در شرایط کرونا پیشنهاد نمی شود.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

این دستگاه چهره پرسنل را ثبت می کند که جزو ویژگی های بیومتریکی می باشد و بر اساس چهره پرسنل تردد آنها را ثبت می کند. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره می تواند دارای اثر انگشت و یا کارتخوان نیز باشد. این دستگاه به دلیل نداشتن تماس پرسنل با دستگاه در شرایط کرونا پیشنهاد بسیار مناسبی برای سازمان ها و ادارات می باشد.

دستگاه حضور و غیاب کف دست

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است ثبت تردد با استفاده از تشخیص کف دست می باشد. لازم به ذکر است که تشخیص کف دست بدون نیاز به لمس دستگاه انجام می شود. برخی از این دستگاه ها قابلیت استفاده از کارت، اثر انگشت و تشخیص چهره را نیز دارا می باشد. روش شناسایی بر پایه کف دست به دلیل عدم تماس فرد با دستگاه در شرایط کرونا انتخاب مناسبی است.

با توجه به شرایط این روزها و شیوع کرونا و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی مبنی بر عدم ایجاد تماس بهترین راهکار برای سیستم های حضور و غیاب استفاده از سیستم های حضور و غیاب تشخیص چهره و تشخیص کف دست می باشد. این دو سیستم بدون هیچ گونه تماسی و با حفظ سلامت پرسنل به راحتی تردد آنها را ثبت می کند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست