راهبند چیست ؟

اجزای مختلف راهبند

در طول زندگی ممکن با وسیله‌هایی روبه‌رو شویم که حتی اسم آن‌ها نیز به ذهنمان خطور نکرده باشد و یا بدون توجه از کنار آن‌ها عبور کرده‌ایم. راهبند یکی از این موارد است که در ساختمان‌ها نقش مهم و کاربردی را ایفا می‌کند. اگر متوجه نشدید منظور چه وسیله‌ای است، اجازه دهید شما را با یک مثال کاملا ملموس آشنا کنیم.

فرض کنید داخل یک ماشین نشسته‌اید و می‌خواهید وارد یک سازمان یا ساختمان شوید ولی یک میله بلند شما را از این کار منع می‌کند. این وسیله که شاید آن را با نام میله بلند بشناسید، همان راهبند است که تشکیل شده از اجزا مختلف بوده و کاربردهای متعددی را به خود اختصاص داده است. از این وسیله در مکان‌های مختلفی بهره برده می‌شود که در ادامه به صورت کامل آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب ما را دنبال کنید.

آشنایی کامل با راهبند

آیا وجود این دستگاه‌ها در اماکن مختلف ضروری است؟

در جواب این سوال می‌توانیم بگوییم: بله!

افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود این دستگاه‌ها باعث خواهد شد تا از ورود خودرو متفرقه بدون اجازه به داخل یک ساختمان خودداری کرد. همچنین افرادی که مشکوک هستند را به راحتی شناسایی کرد و از بروز مشکلات جدی و خطرناک نیز جلوگیری کرد. مراکز اداری، پارکینگ‌ها، متروها و… می‌توانند پذیرای انواع راهبند باشند.

راهبندها چه انواعی را به خود اختصاص داده‌اند؟

برای اینکه این دستگاه در هر مکانی کاربرد داشته باشد، شاهد تولید آن‌ها در انواع مختلفی هستیم که هر کدام می‌توانند ویژگی‌های مختلفی را با خود به همراه داشته باشند که گزینه‌های زیر در این بین جای می‌گیرند:

  • نوع آکاردئونی
  • نوع بازویی شکل
  • نوع پارکینگ
  • نوع کنترلی
  • نوع ستونی
  • نوع اهرمی

راهبندهای امروزی یا قدیم؟ کدام پیشنهاد می‌شود؟

بدون شک نوع قدیمی این وسیله با مدل‌های امروزی قابل مقایسه نیست. در واقعا با مقایسه سبک قدیمی و جدید می‌توانید به معنای واقعی مفهوم عصر تکنولوژی را درک کنید. در نمونه‌های جدید این دستگاه یک دوربین مداربسته تعبیه شده است. این دوربین‌ها به صورت پیوسته به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حتی یک دقیقه هم از وظایف محول‌شده بر دوش آن‌ها دست نمی‌کشند. این دوربین‌های مداربسته باید از افراد و یا خودروهایی که به داخل ساختمان وارد می‌شوند، فیلمبرداری کرده و نتایج را به ثبت برسانند.

استفاده از دوربین مداربسته در راهبند امروزی امتیازات و مزایای مختلفی را با خود به همراه داشته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • تصویربرداری دقیق از پلاک ماشین
  • تصویربرداری دقیق از راننده ماشین
  • تصویربرداری دقیق از سرنشینان ماشین

در صورتی که با ورود این خودروها جرمی صورت گیرد و یا مشکلی پیش بیاید، فیلم‌های ضبط‌‌شده می‌توانند مدرک مهمی برای اثبات جرم باشند.

تفاوت‌های نسل قدیم و نسل جدید تنها به همین موارد ختم نمی‌شوند. اگر کمی به زمان‌های گذشته برگردیم، برای اینکه راهبندها جابه‌جا شوند، نیاز به نیروی دست بود. در حالی که امروزه به راحتی با کمک برق و فناوری‌های تعبیه‌شده در آن می‌توان عملیات جابه‌جایی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

همچنین جنس این دستگاه نیز کاملا دچار تحول شده و یک روند رو به رشدی را داشته است. در ساخت این لوله‌ها دیگر از هیچ فلزی کمک گرفته نشده است و شاهد جایگزینی پلاستیک‌های فشرده هستیم. البته آلیاژهای فلزی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد بسیار مقاوم هستند و در شرایط آب و هوایی متعدد، دستخوش تغییر و یا آسیب نمی‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه چیست؟

این دستگاه برای اینکه بتواند عملکرد درستی را از خود نشان دهد، نیاز به اجزای مختلفی دارد. کارکرد صحیح هر کدام از این اجزا بسیار پراهمیت بوده و نباید هیچگونه نقصی داشته باشند. این اجزا شامل گزینه‌های زیر هستند:

  • بدنه
  • مرکز کنترل
  • سیستم متحرک
  • بازو
  • فنر تعادل

اجزای مختلف راهبند

سخن آخر

در این مطلب سعی شد تا اطلاعات مفیدی در رابطه با راهبند در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال اجزا، انواع، کاربرد و… این دستگاه هستید، این مطلب می‌تواند مرجع مفیدی برای شما باشد.

در پایان لازم به ذکر است قیمت راهبند بسته به نوع آن،امکانات و فطعات یدکی قیمت گذاری می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست