سیستم کنترل تردد (دستگاه کنترل تردد)

گذاشتن سنگ جلو غار توسط انسان‌های اولیه، قفل چوبی درب‌های قدیمی نمونه‌های اولیه از کنترل تردد توسط انسان هستند. در حال حاضر، تمام منازل دارای درب و قفل هستند.

شاید برای شما پیش آمده باشد که برای ورود به یک منطقه نظامی  یا دادگستری، کارت شناسایی خود را جهت احراز هویت به مسئول حفاظت آنجا تحویل داده باشید. این مورد نیز نمونه‌ای از کنترل تردد ساده و اولیه است.

سیستم کنترل تردد جدید

اما سیستم کنترل تردد جدید به صورت مکانیزه و دیجیتال صورت می‌ گیرد. سیستم کنترل تردد یا Access Control مجموعه‌ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است که دسترسی افراد را به نقاط مختلف مدیریت می‌کند. این سیستم تعیین می‌کند که آیا یک فرد اجازه دسترسی و ورود به منطقه مورد نظر را دارد یا نه ؟ یا چه کسی و در چه زمانی می‌تواند به منطقه مورد نظر دسترسی پیدا کند.

واژه کنترل دسترسی ابتدا برای مدیریت دسترسی به منابع و داده‌های کامپیوتری مطرح شد و سپس به دسترسی فیزیکی به منابع و مناطق مختلف بسط پیدا کرد.

کنترل تردد فیزیکی شامل مدیریت تردد فرد و خودرو می‌شود. سیستم کنترل تردد شامل تجهیزاتی همچون دستگاه کنترل تردد، گیت‌ها، قفل‌های برقی و سیستم نرم‌افزاری است.

سیستم‌ کنترل تردد علاوه بر ایجاد نظم و انضباط در محیط کار و یا هر مکان دیگری، امنیت بیشتری هم برای مجموعه شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این شما می‌توانید با یکپارچه سازی دستگاه کنترل تردد و سیستم حضور و غیاب، کارکنان خود را ردیابی کنید. ترددهای ثبت شده در دستگاه کنترل تردد پس از انتقال به  سیستم حضور غیاب، محاسبه شده و میزان کارکرد پرسنل در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای دسترسی افراد به یک مکان ابتدا باید هویت یا اعتبار شخص تأیید گردد. در برخی مواقع نیاز است که هویت و اعتبار با هم مورد تأیید قرار گیرند. منظور از اعتبار این است که آیا شخص مورد نظر مجوز دسترسی و ورود را دارد یا نه ؟

در این سیستم، شناسایی اولیه توسط یک کارتخوان یا Reader ساده و یا یک دستگاه کنترل تردد صورت می‌گیرد. دستگاه کنترل تردد همان دستگاه حضور غیاب است که با اضافه شدن امکاناتی همچون خروجی رله و … ، قابلیت استفاده در بخش کنترل دسترسی را نیز پیدا می‌کند.

احراز هویت در سیستم‌های کنترل تردد

احراز هویت در سیستم‌های کنترل تردد اولیه، محدود به ورود رمز یا کارت‌ بارکدی و مغناطیسی بود. با پیشرفت و توسعه تکنولوژی، فناوری‌های بیشتری قابلیت استفاده در دستگاه کنترل تردد را پیدا کردند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به فناوری RFID (کارت‌های بدون تماس)، شناسه‌های بیومتریک (اثر انگشت، چهره، عنبیه، کف دست)، تکنولوژی‌های موبایلی (Bluetooth ، NFC)، بارکد دوبعدی (QR Code) اشاره کرد.

آسانترین روش احراز هویت شامل ورود رمز یا شناسایی کارت است. اما این دو روش چندان ایمن نیستند و امکان سرقت ، مفقود شدن و یا فراموشی آنها وجود دارد. دستگاه‌ های کنترل تردد بیومتریک به دلیل اینکه از شناسه‌های منحصر به فرد بیومتریک جهت احراز هویت استفاده می‌کنند از امنیت بیشتری برخوردارند و قابل اطمینان‌تر هستند.

شناسایی اولیه توسط خواننده (Reader) یا دستگاه کنترل تردد انجام می‌شود. مشخصات خوانده شده (هویت و اعتبار) به پنل مدیریتی ( کنترلر اصلی، نرم‌افزار یا دستگاه کنترل تردد) ارسال شده و در صورتی که هویت و اعتبار تأیید شود، اجازه دسترسی صادر می‌شود. در غیر اینصورت شخص نمی‌تواند به مکان یا منبع مورد نظر دسترسی داشته باشد.

در حالت پیش فرض، دسترسی به منطقه مورد نظر توسط تجهیزاتی مانند انواع گیت، درب دارای قفل برقی و یا راه بند مسدود شده است. پس از شناسایی و تأیید اعتبار فرد، سیگنالی به تجهیزات مسدود کننده مسیر ارسال شده و ورود یا خروج میسر می‌شود.

در نظر گرفتن قیمت دستگاه کنترل تردد امری اجتناب ناپذیر است زیرا قیمت تمام شده تصمیم گیری برای اجرای یک پروژه مطمئنا تاثیر گذار است که علاوه برای برند دستگاه کنترل تردد نوع شناسایی اعم از کارت ،رمز ،چهره یا انگشت نقشی تعیین کننده در قیمت دستگاه کنترل تردد دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست