ایکس ری از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ایکس ری

دستگاه ایکس ری یا تونل تصویربرداری یک سطح مقطع به حساب می‌آید که در مکان‌های مختلف نصب می‌شود و انواع اجسام را از آن عبور می‌دهند. برای کنترل لوازم افراد در مکان‌هایی همچون فرودگاه‌ها می‌توان از این دستگاه‌ها بهره برد. دستگاه‌های کنترل بازرسی X-Ray از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. این دستگاه یک فناوری پیشرفته بدون خطر است و برای ردیابی به کار گرفته می‌شود. این دستگاه‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند و هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایکس ری

نگاهی بر اجزای دستگاه ایکس ری

 

دستگاه X-Ray دارای چه انواعی است؟

تونل تصویربرداری بر اساس نوع ورودی دارای انواع مختلفی است. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توانیم انواع دستگاه ایکس ری را در فهرست زیر جای دهیم:

  • دستگاه بازرسی X-Ray مخصوص کیف و بسته
  • دستگاه بازرسی X-Ray مخصوص خودروهای شخصی
  • دستگاه بازرسی X-Ray مخصوص خودروهای بزرگ (کانتینر و اتوبوس)
  • دستگاه بازرسی X-Ray مخصوص انسان

دستگاه X-Ray دارای چه بخش‌هایی است؟

به طور کلی دستگاه بازرسی ایکس ری تشکیل‌شده از اجزا و قسمت‌های مختلفی است. هر کدام از این اجزا می‌توانند وظیفه خاصی را به انجام برسانند. فهرست زیر به خوبی شما را با این اجزا آشنا می‌کند:

  • تونل و نوار نقاله: بر روی تونل، بار و اجسام مورد نظر قرار می‌گیرند. در واقع تونل و نوار نقاله اجسام را برای تصویربرداری با کمک اشعه ایکس آماده می‌کنند. اگر اجسام مورد نظر بیش از حد بزرگ باشند، در آن صورت به جای نوار نقاله از غلتک‌های مخصوص بهره برده می‌شود.
  • ژنراتور: ژنراتور اشعه مورد نظر را به داخل تونل بازرسی می‌تاباند. ژنراتورها برای انجام وظایف خود نیاز به لامپ دارند. قدرت تابشی این لامپ‌ها می‌تواند در بازه 140 تا 160 قرار بگیرد. ژنراتورهای قوی‌تر می‌توانند از لامپ‌های 180 کیلو واتی نیز کمک بگیرند.
  • سنسورهای آشکارساز: سنسورهای آشکارساز تشکیل‌شده از تعدادی دیود هستند. دیودها دارای سطوح مختلفی از انرژی هستند. لازم به ذکر است مجموعه دیودها در کنار هم می‌توانند یک شکل L را تشکیل دهند. برای محاسبه انرژی اجسام درون تونل، از دیودها بهره برده می‌شود.
  • سنسورهای نوری: آخرین دسته‌بندی نیز در ارتباط با سنسورهای نوری است. برای اینکه سنسورهای نوری بتوانند کار کنند، به مادون قرمز نیاز دارند. محل نصب این سنسورها در ورودی و خروجی‌ تونل است.

در انتخاب دستگاه ایکس ری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

زمانی که قصد انتخاب بهترین ایکس ری را دارید، باید به نکات گوناگونی توجه خود را معطوف کنید؛ از جمله:

  • کیفیت تصویر دوربین: بدون شک کیفیت تصویر دوربین مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که باید به آن توجه کنید. موارد گوناگونی وجود دارند که می‌توانند کیفیت تصویر دوربین X-Ray را تعیین کنند. قدرت، ولتاژ، وضوح آشکارساز، اندازه نقطه و منبع اشعه ایکس نمونه‌ای از این موارد هستند.
  • محور ابعادی دستگاه: گزینه بعدی محور ابعادی دستگاه است. سه بُعد مختلف وجود دارند که شامل 5D، 2D و 3D می‌شوند. در مدل 2D نمای مستقیم ایجادشده از بالا به پایین است. 2.5D علاوه بر ایجاد نما از بالا به پایین، می‌تواند باعث تشکیل نمای کج یا زاویه‌دار نیز شود. 3D نیز می‌تواند باعث ایجاد نما از زاویه‌های مختلف شود.
  • سهولت در استفاده: گزینه بعدی سهولت در استفاده از دستگاه است. هر چقدر کار با دستگاه راحت‌تر باشد، اپراتور در مدت‌زمان کمتری می‌تواند به کارها رسیدگی کند. همچنین اگر می‌خواهید در زمان صرفه‌جویی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه‌هایی بهره ببرید که توانایی تفسیر رنگ‌ها را داشته باشند.
  • میزان امنیت: گاهی اوقات امنیت برخی مکان‌ها باید به صورت کامل تأمین شود. در این شرایط باید از دستگاه‌هایی بهره برد که دقت زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.
دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری، راهی مطمئن برای کنترل امنیت هر سازمان

سخن آخر درباره ایکس ری

در این مطلب سعی کردیم به ارائه اطلاعاتی درباره دستگاه ایکس ری بپردازیم. این دستگاه‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند و هر کدام می‌توانند به بررسی موارد مختلفی بپردازند. در هنگام انتخاب X-Ray باید نکات گوناگونی را مد نظر قرار دهید تا از بهترین دستگاه بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست