بررسی اجزای تشکیل دهنده و مواد قابل بررسی ایکس ری فرودگاه

ایکس ری فرودگاه

اگر تجربه سفر با هواپیما را داشته باشید، حتما با ایکس ری فرودگاه نیز آشنایی دارید. از این سیستم به عنوان کنترل افراد، ایجاد نظم و در نهایت برقراری امنیت بهره برده می شود؛ به گونه ای که امروزه تبدیل به اصلی ترین تجهیزاتی شده است که باید در فرودگاه آن ها را به کار گرفت. این سیستم برای اینکه به عملکرد خود در بهترین شکل ممکن ادامه دهد، نیاز دارد تا بهترین مجموعه از قطعات و اجزای تشکیل دهنده را در خود جای دهد که سنسورها نمونه ای از این موارد هستند. در ادامه به بررسی لیست کاملی از این اجزا خواهیم پرداخت و اطلاعات بیشتری را درباره عملکرد و ویژگی ها X Ray فرودگاه در اختیارتان خواهیم گذاشت. پس همراه ما باشید.

ایکس ری فرودگاه

اجزای تشکیل دهنده دستگاه ایکس ری فرودگاه

یک دستگاه ایکس ری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها وظایف متعددی را به انجام می رسانند. این اجزا شامل گزینه های زیر می شوند:

  • تونل و نوار نقاله

تونل و نوار نقاله بخشی است که شما لوازم خود را بر روی آن قرار می دهید تا برای بررسی آماده شوند. اگر بار شما سنگین تر از حد مجاز بود، به جای بهره بردن از نوار نقاله، از غلتک استفاده می شود. غلتک ها از این قابلیت برخوردار هستند تا وزن بالایی را تحمل کنند.

  • ژنراتور دستگاه

دومین بخش این دستگاه ها ژنراتور است. ژنراتور اشعه را با زاویه 90 درجه به داخل دستگاه می تاباند. ژنراتورها برای انجام این کار از لامپ هایی با توان های مختلف استفاده می کنند. این لامپ ها می توانند توان هایی همچون 140، 150، 160 و یا 180 واتی داشته باشند. هر چقدر دستگاه ایکس ری فرودگاه بزرگ تر باشد، این توان نیز افزایش پیدا خواهد کرد و می تواند تا 320 کیلووات نیز برسد.

  • سنسورهای آشکارساز

سنسورهای آشکارساز که تحت عنوان حسگرهای نشان دهنده نیز شناخته شده اند، ساخته شده از چندین دیود هستند. برای اینکه سطح بالا و پایین انرژی اندازه گیری شوند، نیاز به استفاده از این سنسورها است. دیودها به شکل L طراحی شده اند و از آن ها به منظور محاسبه انرژی عبور داده شده از داخل اشیاء استفاده می شود.

  • سنسورهای نوری

آخرین مورد از اجزای ایکس ری فرودگاه که می توانیم برای شما نام ببریم، سنسورهای نوری هستند. فعالیت این سنسورها با کمک امواج قرمز است و دقیقا در قسمت ورودی و خروجی تونل به کار گرفته می شوند. این سنسورها شعاع نوری که بین فرستنده و گیرنده وجود دارد را قطع کرده و سپس یک سیگنال به بخش کنترل ارسال می کند. با این کار اشعه ایکس به جسم مورد نظر تابانده می شود و سپس تصویر آن در داخل مانیتور به نمایش در می آید.

ایکس ری فرودگاه چه چیزهایی را نشان می دهد؟

ایکس ری فرودگاه به دلیل ساختار و اجزای تشکیل دهنده ای که دارد، می تواند چیزهایی مختلفی را به نمایش بگذارد که از جمله آن ها می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

  • مواد سبک

عدد اتمی این مواد زیر 10 بوده و قابلیت جذب انرژی کمتری را دارند. این مواد در داخل مانیتور به رنگ نارنجی هستند.

  • مواد نیمه سنگین

عدد اتمی این مواد بین 11 تا 18 بوده و جذب انرژی آن ها به میزان متوسط است. از جمله این مواد می توانیم به شیشه و آلومینیوم اشاره کنیم که به رنگ سبز نمایان می شوند.

  • مواد سنگین

آخرین دسته نیز مواد سنگین با عدد اتمی بیشتر از 18 است. این مواد غالبا از عناصر فلزی تشکیل شده اند و به رنگ آبی نشان داده می شوند. همچنین در رابطه با میزان نفوذ باید بگوییم که بالا بوده ولی به فاکتورهایی همچون ضخامت و جنس وابسته است.

ایکس ری فرودگاه

سخن آخر

ایکس ری فرودگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام می توانند بخشی از فرایند بازرسی را انجام دهند. این دستگاه ها قابلیت بررسی انواع مواد سبک، نیمه سنگین و سنگین را دارند که به صورت کامل در این مطلب آن ها را به شما معرفی کردیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست