آشنایی با انواع راهبند خودرو و کاربردهای آن

امروزه در بسیاری از درب های ورودی شرکت ها و بیمارستان ها و دیگر مکان ها وسایلی گذاشته می شود و شما باید کمی جلو آنها متوقف شوید، این وسایل راهبند هستند و نگهبانان به وسیله آنها به نظارت و کنترل ورود و خروج خودروها می پردازند که ما در این مقاله به کاربردها و معرفی انواع آنها می پردازیم.

این وسایل دارای انواع متعددی هستند و در مکان های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند، انواع راهبند خودرو و پارکینگ می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

راهبند خودرو چیست؟

راهبند خودرو وسیله و یا دستگاهی است که به دلایل مختلف مانع از عبور، ورود و یا خروج خودروها به منطقه مشخص می گردد، این وسایل در بسیاری از موارد توسط افراد خاص و یا نگهبانان گذاشته و برداشته می شوند و یا توسط یک کنترل و ریموت باز و بسته می شوند.

قابل ذکر است که امروزه استفاده از انواع مختلف و مدل های این وسیله یکی از ملزومات بیمارستان ها، ساختمان های تجاری، شرکت ها و ارگان های دولتی می باشد.

راهبند پارکینگ چیست؟

انواع راهبند پارکینگ نیز وسایل خاصی هستند که در ورودی پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند این وسایل به منظور کاهش سرعت خودروها، کنترل ترافیک و بررسی خودروها مورد استفاده قرار می گیرند.

دلایل استفاده از راهبند خودرو

بیشترین موارد و دلایل استفاده از این وسیله به خاطر موارد امنیتی، موارد تجاری و کنترل ترافیک می باشد.

به طور کلی انواع این وسایل با رنگ ها و شکل و شمایل خاص می توانند از ورود و یا خروج هر خودرو و یا وسیله ای جلوگیری کنند و اسباب بازرسی خودرو و فرد مورد نظر را ایجاد کنند.

استفاده از انواع راهبند بیشتر جنبه امنیتی و ایجاد ایمنی دارد که عموما این وسایل یا به صورت اتوماتیک کار می کنند و یا به صورت غیر اتوماتیک، در صورت اتوماتیک بودن همیشه خودروها و پلاک های آنها توسط دوربین های مدار بسته ای ثبت می شوند و در صورت مشکوک بودن بررسی می شوند.

در صورت اتوماتیک نبودن نیز، ناظر و نگهبان اول به بررسی و شناسایی خودرو می پردازند و سپس توسط ریموت و یا به صورت دستی به باز کردن راهبند می پردازند و اجازه عبور را به خودرو می دهند.

برای کاربردهای کنترل ترافیک نیز خودروها توقفی کوتاه در پشت این وسیله دارند و عموما بعد از ثانیه هایی به طور خودکار برایشان باز می شود.

 


انواع راهبند خودرو

در بازار انواع زیادی از این وسیله برای استفاده سازمان های خصوصی و دولتی وجود دارد که سازمان ها می توانند با توجه به اهمیت و نوع استفاده از آنها بهره بگیرند.

راهبند بازویی الکترومکانیکی، بازویی الکتروهیدرولیکی، بازویی تاشو، ستونی(بولارد)، حصاری، زنجیری، صفحه ای، نیزه ای، پارکبند و … از انواع راهبند خودرو و پارکینگ موجود در بازار می باشد.

انواع این وسایل می توانند به صورت خودکار و یا غیر خودکار کار کنند، سرعت باز و بسته شدن و جا به جایی هر کدام نیز با دیگری فرق می کند.

برخی از این وسایل با برق کار می کنند( البته با در نظر گرفتن احتمال قطعی برق نیز برای آنها چاره ای اندیشیده شده است) و برخی به صورت دستی باز و بسته می شوند.

انواع این وسایل به صورت افقی و یا عمودی در مسیر ورودی و خروجی قرار می گیرند، این وسایل را باید با توجه به نوع کاربرد، نوع محیط و متراژ طولی و عرضی درب ورودی محل مورد نظر خریداری کرد.

به طور کلی برخی از راهبند ها الکترومکانیکی هستند و می توانند تا ظرفیت مشخصی در روز کار کنند، این نوع از وسایل بر اساس نوع و برند حدودا بین 200 تا 700 بار می توانند در روز باز و بسته شوند.

اما انواع الکتروهیدرولیکی این وسایل می توانند در مکان های شلوغ که رفت و آمد زیاد است مورد استفاده قرار بگیرند.

معیارهای انتخاب راهبند مناسب

افراد و مسئولان در هنگام خرید این وسیله باید موارد و ملاک های زیادی را در نظر بگیرند و سپس به خرید آن اقدام کنند.

هر فردی می تواند از این وسیله به منظور خاص برای پارکینگ و یا درب ورودی محل زندگی و یا محل کار خود استفاده کند و باید با توجه به نوع محیط به انتخاب آن بپردازد.

افراد در هنگام خرید باید طول و عرض درب های ورودی و خروجی پارکینگ و یا ساختمان را بررسی کنند و نوع مناسبی را خریداری کنند.

افراد باید میزان تردد روزانه از نظر محدود بودن و یا نامحدود بودن را نیز در نظر داشته باشند.

میزان برق مصرفی و مجهز بودن این وسیله به سیستم ذخیره نیرو و باتری را نیز باید ملاک انتخاب مناسب قرار دهیم.

مهم ترین مورد نیز جنبه امنیتی و ایمنی این وسیله است که ساختمان های تجاری و امنیتی باید آن را در درجه اول اهمیت برای انتخاب و خریداری قرار دهند.

طول عمر راهبند و نوع فلز به کار رفته در بدنه آن، ارتفاع و مجهز بودن به دوربین نیز می تواند از دیگر موارد مورد اهمیت در هنگام خریداری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست