دستگاه ایکس ری - xray

نمایش دادن همه 2 نتیجه

مقدمه: 

دستگاه ایکس ری – xray  یکی از تجهیزات کاربردی در اماکنی همچون فرودگاه و گمرک است که به منظور شناسایی انواع مواد مخدر، سلاح سرد و گرم و اشیای غیرمجاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه ایکس ری چیست؟

دستگاه ایکس ری – xray  یک فناوری نوین برای شناسایی محتویات داخل اجسام مختلف است. این دستگاه در حوزه سلامت به  تشخیص و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها و در حوزه بازرسی بدنی افراد به حفظ امنیت و جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار کمک بسیاری کرده است.

دستگاه x ray صنعتی با هدف بازرسی افراد طراحی شده است. مهم‌ترین کاربرد این دستگاه در اماکن عمومی همچون فرودگاه است که برای حفظ امنیت و نظارت بر تردد افراد در نظر گرفته می‌شود. این دستگاه با اندازه و حساسیت‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد. اشعه ایکس یا xray راهکاری بی‌نظیر برای مشاهده ساختار درونی هر جسم است. با تابش این اشعه به هر شی می‌توان به‌راحتی جزییات درونی آن را بررسی کرد.

دستگاه ایکس ری فرودگاه با دقت و قدرت بالا در شناسایی اجسام غیرمجاز، نقش مهمی در سازماندهی و مدیریت تردد مسافران ایفا کرده است. گروه فناوری هوشمند پارسیان ارائه کننده انواع دستگاه xray برای سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌باشد. ایکس ری صندوق امانات، ایکس ری کیف دستی، چمدان و ایکس ری فرودگاه برخی از دیگر مدل‌های این شرکت می‌باشند.

دستگاه ایکس ری - xray

قطعات و قسمت‌های اصلی دستگاه ایکس ری – xray

دستگاه xray از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر قطعه باتوجه به نوع کاربری خود در اندازه‌ و قدرت متفاوتی به بازار عرضه شده است.

تونل و نوار نقاله :

این بخش از دستگاه در واقع بخش اصلی است که اجسام مورد نظر پس از ورود به آن، مورد تابش اشعه ایکس قرار گرفته و بررسی می‌شوند. هر جسم با کمک نوار نقاله به سمت داخل تونل حرکت می‌کند.

ژنراتور ایکس ری:

ژنراتورهای این دستگاه اغلب اشعه ایکس را به سمت بالا و با زاویه عمود به اجسام می‌تابانند. اکثر ژنراتورها از لامپ‌های ایکس ری با قدرت تابشی ۸۰، ۱۴۰،۱۶۰ و ۱۸۰ کیلو ولت استفاده می‌کنند. اما در ژنراتورهای قوی‌تر از لامپ‌هایی با قدرت ۳۲۰ کیلو ولت هم استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که ژنراتور دستکاه x ray صنعتی داخل تونل به نحوی قرار می‌گیرد که اشعه آن آسیبی به اپراتور وارد نکند.

سنسورهای آشکارساز :

حسگرهای آشکارساز از چندین دیود برای اندازه‌گیری مقدارهای مختلف انرژی بهره برده‌اند. این مجموعه دیودها که به شکل L هستند جهت تخلیه انرژی عبوری از اجسام استفاده می‌شوند.

سنسور های نوری :

این سنسورها با تکنولوژی مادون قرمز کار می‌کنند و در وروی وخروجی دستگاه نصب می‌شوند. هنگام ورود اجسام به تونل دستگاه x ray صنعتی ، طیف نوری بین فرستنده و گیرنده آن قطع شده، سپس یک سیگنال به کنترل‌کننده خود ارسال می کند. در ادامه دستور تابش اشعه مادون (اشعه ایکس) را به جسم را دریافت کرده و دستگاه شروع به بررسی جسم مورد نظر می‌نماید.

دستگاه ایکس ری فرودگاه

انواع دستگاه X RAY

به طور کلی ایکس ری – xray در امور مختلفی به کار برده می‌شود. در حوزه‌ پزشکی برای تشخیص بیماری‌های مختلف و بررسی قسمت‌های داخلی اعضای بدن استفاده شده، اما همانگونه که بالاتر گفته شد در امور دیگری نیز اشعه ایکس کاربرد دارد. در حوزه بازرسی و کنترل تردد، این ابزار راهکارهای بی‌نظیری برای بررسی وسایل همراه افراد ارائه می‌کنند.

دستگاه‌های ایکس ری براساس اندازه تونل خود و قدرت تابش ژنراتورهای ایکس ری به چند دسته تقسیم می‌شوند. درواقع باتوجه به اندازه اجسامی که نیاز به بررسی دارند، اندازه تونل تعیین می‌شود. حال ممکن است این اجسام یک کیف دستی باشند و یا یک خودروی بزرگ. بر این اساس دستگاه x ray صنعتی به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند؛

  • ایکس ری XRay کیف دستی یا X Ray چمدان
  • ایکس ری  Xray  خودرو
  • ایکس ری  xray  برای ماشین‌ آلات سنگین یا X Ray کانتینر
  • ایکس ری xray برای اسکن بدن انسان

دستگاه XRay کیف دستی یا X Ray چمدان

ایکس ری – xray  کیف دستی یا چمدان با بررسی تمام جزییات اشیای داخل کیف یا چمدان مسافران در اماکنی همچون فرودگاه، گمرک، صندوق امانات بانک‌ها، خطوط مرزی و نهادهای دولتی کاربرد بسیاری دارد. دستگاه ایکس ری فرودگاه با اتصال به دیگر تجهیزات کنترل تردد و بازرسی افراد، نقش مهمی در ایجاد نظم و امنیت ایفا کرده است. با تکیه بر فناوری این دستگاه، بدون نیاز به بازگشایی درب کیف یا چمدان، می‌توان به راحتی و در کمترین زمان، هرگونه اشیای غیرمجاز را شناسایی نمود. برخی از این مدل‌ها شامل ایکس ری صندوق امانات ( کیف دستی ) LD5030 و دستگاه ایکس ری 6040 (مناسب بازرسی چمدان و کیف دستی) هستند.

دستگاه x ray صنعتی

دستگاه XRay خودرو

دستگاه x ray خودرو نیز با هدف کشف و شناسایی انواع سلاح، مواد مخدر یا مواد منفجره، اشیای قاچاق و موارد مشابه در خطوط مرزی کاربرد بسیاری دارد. با کمک دستگاه ایکس ری گمرک، از ورود یا خروج هرگونه کالای غیرقانونی و غیرمجاز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

دستگاه XRay برای اسکن بدن انسان

دستگاه ایکس ری فرودگاه علاوه بر ایکس ری کیف دستی، شامل دستگاه دیگری برای مشاهده و اسکن بدن انسان است. از این فناوری عموما برای بررسی موارد مشکوک حمل مواد مخدر یا اشیای گران‌بها و غیرمجاز که داخل بدن انسان جایگذاری شده‌اند استفاده می‌شود. با حضور فرد داخل تونل در کسری از ثانیه اعضای مختلف بدن اسکن شده و در مانیتور، موارد مشکوک با کیفیت بالا و به صورت رنگی به نمایش درمی‌آیند.

البته همانطور که گفته شد از ایکس ری – xray در حوزه سلامت و پزشکی برای تشخیص بیماری نیز استفاده می‌شود، اما منظور از معرفی این مدل ایکس ری بدن انسان، در واقع همان دستگاه x ray صنعتی است.

دستگاه XRay برای ماشین‌ آلات سنگین یا X Ray کانتینر

از این نوع دستگاه نیز در اماکن مختلف مرزی و یا گمرک استفاده می‌شود. شناسایی محتویات داخل کانتینر و بررسی بار داخل آن با تاباندن اشعه ایکس صورت گرفته و به این شکل از حمل و قاچاق کالا یا انسان جلوگیری به عمل می‌آید. در واقع این محصول یکی دیگر از انواع دستگاه ایکس ری گمرک است که با هدف ممانعت از ورود و خروج اتباع خارجی غیرقانونی به یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد تونل در این مدل بسیار بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی است.

انواع دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری چگونه کار می‌کند؟

با قراردادن اجسام مورد نظر داخل تونل دستگاه، اشعه ایکس از زوایای مختلف تابانده شده و اسکن می‌شود. بعد از بررسی کامل، تصویری از محتویات داخل اشیای مورد نظر روی مانیتور با تفکیک جزئیات و به صورت رنگی نمایش داده خواهد شد. در انتها نیز اجسام با کمک نوار نقاله از دستگاه خارج می‌شوند. کاربرد دستگاه ایکس ری مواد مخدر نیز به همین شکل است و مواد مخدر را داخل مانیتور به صورت رنگی نمایش می‌دهد.

نقاط ضعف و قوت دستگاه ایکس ری

فناوری اشعه ایکس و استفاده از آن در حوزه‌های مختلف علاوه بر مزایا ممکن است معایبی هم داشته باشد. بدون شک با ورود ایکس ری – xray به حوزه بازرسی و کنترل تردد افراد، تحول بزرگی در مدیریت سازمان‌ها رخ داده است. دیگر برای بازرسی موارد مشکوک در اماکنی همچون فرودگاه و خطوط مرزی، نیازی به صرف وقت و ایجاد صف‌های طولانی نیست. همچنین با حفظ حریم خصوصی افراد، بدون دخالت دست امکان بازرسی بدنی فراهم شده است. اما همواره نگرانی‌هایی برای استفاده مستمر از این دستگاه وجود داشته است. یکی از دغدغه‌های افراد، امکان بروز مشکلات جسمی به دلیل قرارگرفتن طولانی مدت در کنار اشعه ایکس است. اختلالاتی که ممکن است روی سلامتی افراد تاثیرات مخربی داشته باشد. همچنین در مواقع بسیاری امکان بازرسی خانم‌های باردار با دستگاه xray وجود ندارد.

نکته مهم در مورد انواع ایکس ری که امروزه به بازار عرضه شده‌اند، ایمنی آن‌ها با هدف حفظ سلامتی افراد است. در سال‌های اخیر و با تکیه بر فناوری‌های نوین اشعه‌های تابانده شده به اجسام یا افراد، خطری برای سلامتی انسان ندارد اما همچنان برای بازرسی خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

دستگاه ایکس ری گمرک

قیمت دستگاه ایکس ری

باتوجه به نیاز هر سازمان و نوع کاربری دستگاه xray ، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. اندازه تونل، قدرت ژنراتورهای اشعه ایکس، جنس بدنه، کیفیت قطعات مورد استفاده داخل دستگاه، تفکیک رنگی تصاویر و ابعاد محصول، تعیین‌کننده قیمت دستگاه ایکس ری – xray خواهند بود. همچنین عوامل دیگری همچون شرکت سازنده، هزینه حمل و نقل دستگاه، نصب و راه‌اندازی، هزینه نگهداری و تعمیرات، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز روی بهای تمام‌شده دستگاه تاثیرگذار هستند.

خرید دستگاه ایکس ری

هنگام انتخاب ایکس ری – xray مورد نظر خود به قدرت اشعه تابانده شده به اجسام و اندازه تونل توجه کنید. در بسیاری از مواقع با خرید مدل‌هایی با اندازه تونل کوچک‌تر هم نیاز سازمان شما برطرف می‌شود. پس نیازی به خرید ایکس ری فرودگاه یا ایکس ری گمرک که در ابعاد بزرگ‌تری هستند نخواهید داشت.  نکته دیگر قبل از خرید، مشاهده دمو و تست دستگاه است. حتما با مشاورین فروش، فضای مورد نظر خود برای قرارگیری دستگاه را شرح دهید تا از لحاظ فنی، نصب و راه‌اندازی امکان‌سنجی شود.

گروه فناوری هوشمند پارسیان با ارائه بهترین راهکارها و مدل‌های ایکس ری و دیگر تجهیزات گیت بازرسی شما را برای بهترین انتخاب همراهی خواهند کرد.

قیمت دستگاه ایکس ری

سوالات متداول:

سلام لطفا بفرمایید ایکس ری – xray برای سلامتی انسان مضره یا خیر؟

دستگاه‌های ایکس ری اصولا دز پایینی تشعشع ساطع می‌کنند که برای انسان مضر نباشد. و دیواره‌های سربی داخل آن هم از نشت اشعه جلوگیری می‌کنند. اما به دلیل اینکه اپراتورها مداوم در تماس با تشعشعات هستند برای حصول اطمینان در بازه‌های زمانی مختلف توسط دستگاه دوزیمتری کنترل می‌شوند تا از میزان دوز اشعه در اثر نشت رادیو اکتیو اطمینان حاصل شود.

آیا امکان شناسایی موادمخدر داخل فویل پیچیده شده در ایکس ری وجود دارد؟

بله هرگونه مواد مخدر و یا فلز داخل تونل ایکس ری قابل شناسایی است حتی اگر داخل فویل هم پیچیده شده باشد.

سلام ما تصمیم داریم از دستگاه ایکس ری برای بازرسی کیف دستی مراجعین استفاده کنیم. آیا تهیه ایکس ری ، نیاز به پیش شرطی قبل از خرید دارد؟ منظور فضا و عملکرد دستگاه است.

برای نصب دستگاه ایکس ری نیاز است از قرار گرفتن دستگاه در اطراف چارچوب های فلزی، یا مدارهای الکتریکی خودداری شود تا دقت عملکرد دستکاه افزایش یابد. این دستگاه فضای زیادی را اشغال نمی کند و می توانید به راحتی در ورودی ساختمان یا در اتاق بازرسی و حراست ساختمان جایگذاریش کنید. البته بستگی به انتخاب مدل دستگاه ایکس ری هم دارد.

آیا امکان تست دستگاه ایکس ری قبل از خرید وجود دارد؟

بله شما می‌توانید با انتخاب هریک از مدل‌های ایکس ری – xray  قبل از خرید، عملکرد آن را بررسی نمایید.

فهرست