کاربردها و ساختار دستگاه ایکس ری مواد مخدر

دستگاه ایکس ری مواد مخدر در فرودگاه

دستگاه ایکس ری مواد مخدر همانطور که از نامش مشخص است، به منظور شناسایی انواع مواد مخدر در مکان های مختلف کاربرد دارد. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است و تمامی این اجزا با کمک یک دیگر به شناسایی مواد مخدر کمک می کنند. همچنین این دستگاه کاربردهای متنوعی را دارد و می تواند کمک بسیار بزرگی باشد. در ادامه توضیحات جامعی در رابطه با این دستگاه ها ارائه خواهیم داد.

مکان هایی که از دستگاه ایکس ری مواد مخدر استفاده می کنند

یکی از اصلی ترین مکان هایی که می توان از این دستگاه ها استفاده کرد، فرودگاه است. بررسی افراد به صورت تک تک با کمک مامور کار آسانی نیست. به همین علت به حضور این دستگاه ها نیاز است تا با عملکرد خودشان بتوانند انواع مواد مخدر را شناسایی کنند.

علاوه بر فرودگاه ها، کاربرد این دستگاه نیز در گمرک و مرزها بسیار زیاد است. هر چند از نام دستگاه می توانید متوجه شوید که برای شناسایی انواع مواد مخدر به کار گرفته می شود ولی در کنار آن‌ می توان از این دستگاه برای تشخیص انواع وسیله خطرناک همچون اسلحه، مواد منفجره و همچنین کالای قاچاق بهره برد.

رنگ هایی که در دستگاه ایکس ری نشان داده می شوند

رنگ هایی که می توانند در این دستگاه ها نشان داده شوند، بستگی به این دارند که کالا تشخیص داده شده چیست و چگالی آن چقدر است. این دستگاه ها به طور پیش فرض از این توانایی برخوردار هستند تا 6 رنگ را نشان دهند که به شرح زیر می باشند:

ایکس ری مواد مخدر

ایکس ری مواد مخدر

 

    • رنگ نارنجی: دستگاه ایکس ری برخی مواد آلی مانند کاغذ و لباس و همچنین انواع مواد منفجره را با رنگ نارنجی به نمایش می‌گذارد.
    • رنگ سبز: در صورتی که در محموله مواد مخلوط مانند آلومینیوم وجود داشته باشند، رنگ سبز نمایان خواهد شد.
    • رنگ آبی: رنگ آبی برای نشان دادن مواد معدنی مانند مس است.
    • رنگ سیاه و سفید: در نهایت اگر مواد غیر قابل نفوذ باشند، از رنگ سیاه و سفید استفاده خواهد شد.

    به طور کلی رنگ مواد مخدر در دستگاه ایکس ری یا کمرنگ و پررنگ بودن هر کدام از این رنگ ها، بستگی به چگالی و ضخامت مواد دارد.

تشخیص مواد داخل بدن؛ با کمک دستگاه ایکس ری مواد مخدر

شاید باور کردن این موضوع سخت باشد ولی از این دستگاه می توان برای تشخیص مواد مخدری استفاده کرد که فرد آن را بلعیده است. برای تشخیص مواد مخدر بلعیده شده، تنها به 7 ثانیه زمان نیاز است. تکنولوژی برتری که در این دستگاه ها وجود دارد، باعث خواهد شد تا میزان جرم و جنایت کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که حضور این دستگاه در مکان هایی همچون فرودگاه، گمرک و مرزها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ساختار دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری مواد مخدر ساختار ویژه ای را به خود اختصاص داده است و تشکیل شده از اجزای گوناگونی است؛ از جمله:

دستگاه تشخیص مواد مخدر در فرودگاه

دستگاه تشخیص مواد مخدر در فرودگاه

    • تونل تصویر برداری: وظیفه تصویر برداری از کالا را بر عهده دارد.
    • نوار نقاله: کالا بر روی آن قرار گرفته و سپس به داخل تونل جهت تصویر برداری هدایت می‌شود.
    • ژنراتور یا شتاب دهنده: وظیفه تابش ایکس ری را به داخل دستگاه بر عهده دارد.
    • سنسورهای آشکار کننده: برای محاسبه انرژی عبوری از جنس کاربرد دارد.
    • پنل کاربری: تمامی تنظیمات و عملیات توسط پنل کاربری انجام می‌شود.
    • رایانه پیشرفته: کارهای پردازشی را انجام می‌دهد. از این رو باید کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری بالایی داشته باشد تا رنگ مواد مخدر در دستگاه ایکس ری با کیفیت باشد.

    با کمک تجهیزات نوین بازرسی بدنی به راحتی امکان شناسایی مواد مخدر همچون شیشه، هروئین، تریاک دستگاه ایکس ری مواد مخدر وجود دارد.

    دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان نمی‌دهد؟

    به طور کلی باید بدانیم که دستگاه ایکس ری چیست و چه چیزی را نشان نمی‌دهد؟ دستگاه ایکس ری مواد مخدر با اسکنرهای قدرتمند خود و توسط اشعه ایکس به راحتی جزئیات درون ساک، چمدان، کیف دستی و برخی از قسمت‌های داخلی بدن که مواد مخدر در آن جاساز شده است را نمایش می‌دهد. اما ممکن است نوعی از مواد یا اشیا توسط این دستگاه قابل رویت نباشد. به طور کلی مواد سربی، کریستالی یا آلومینیومی یا حتی حفره‌های داخلی بدن در دستگاه ایکس ری قابل مشاهده نیستند. بهترین راهکار برای حل این مشکل استفاده از دیگر تجهیزات کنترل تردد و بازرسی افراد است که توسط آن بتوان هرگونه فلزات آهنی یا غیرآهنی را تشخیص داد. ابزاری همچون راکت بازرسی بدنی، گیت کنترل تردد و گیت بازرسی برخی از این تجهیزات هستند.

    دستگاه مواد مخدریاب

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، دستگاه ایکس ری مواد مخدر هرگونه مواد مخدر، منفجره، محترقه، کالاهای غیرمجاز همچون اسلحه و مهمات، اشیای گرانبها و بسیاری از وسایل همراه افراد را به راحتی و در کسری از ثانیه با کیفیت بالا تشخیص می‌دهد. بسیاری از مراجعین با تصور اینکه امکان نمایش بسیاری از وسایل داخل کیف یا ساک وجود ندارد، اقدام به حمل غیرمجاز وسایل می‌کنند که این تخلف به راحتی قابل کنترل و جلوگیری است.

آیا دستگاه ایکس ری فرودگاه قرص را نشان می‌دهد؟

دستگاه تشخیص مواد مخدر در فرودگاه به راحتی امکان شناسایی و کشف انواع قرص، دارو و مواد محرک و مخدر را دارد. حتی اگر این مواد در لایه‌های مختلفی از فلزات، لباس و دیگر وسایل مسافرین پنهان شده باشند، قابل تشخیص هستند. هریک از مواد کشف شده در میان وسایل افراد با کیفیت بالا نمایش داده می‌شود.

نحوه دور زدن دستگاه ایکس ری

بسیاری از افراد مجرم در طول تردد خود در اماکن عمومی همچون فرودگاه ، گمرک و خطوط مرزی اقدام به دور زدن دستگاه ایکس ری می‌کنند. در صورتی که امروزه با فناوری‌های جدیدی که در حوزه کنترل تردد و بازرسی بدنی افراد به بازار ارائه شده، امکان دور زدن دستگاه ایکس ری وجود ندارد. با پنهان کردن هر وسیله غیرمجازی در قسمت‌های مختلف بدن، کیف، چمدان یا ساک دستی باز هم دستگاه ایکس ری مواد مخدر یا دستگاه مواد مخدریاب آن را شناسایی می‌کند. کشف موادی همچون تریاک دستگاه ایکس ری مواد مخدر یا انواع داروهای غیرمجاز با دقت بالا صورت می‌گیرد.

تریاک دستگاه ایکس ری مواد مخدر

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با دستگاه ایکس ری مواد مخدر آشنا کنیم. این دستگاه در مکان های شلوغ و پرتردد همچون فرودگاه، گمرک، خطوط مرزی و یا سازمان‌های بزرگ  نصب می شود تا از این طریق بتوان به وجود انواع مواد مخدر چه در داخل بدن و چه در چمدان  پی برد. همچنین بر اساس نوع رنگ نیز می توان حضور انواع مواد را تشخیص داد که در این مطلب آن ها را به شما معرفی کردیم. رنگ مواد مخدر در دستگاه ایکس ری با شاخصه‌هایی از قبل تعیین شده و به مامورین نمایش داده می‌شود. برای اطلاع از قیمت انواع مدل‌ها شامل قیمت ایکس ری صندوق امانات ( کیف دستی ) LD5030 و قیمت دستگاه ایکس ری 6040 (مناسب بازرسی چمدان و کیف دستی) می‌توانید با همکاران فروش فناوران هوشمند پارسیان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست