بررسی انواع سیستم‌های کنترل ورود و خروج

سیستم کنترل ورود و خروج مبتنی بر کارت

کنترل ورود و خروج

گاهی اوقات نیاز است تا بر روی ورود و خروج افراد و انواع وسایل نقلیه، بررسی‌ها و نظارت‌هایی صورت بگیرند. اهداف مختلفی پشت کنترل ورود و خروج افراد وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تامین امنیت و برقراری نظم کامل اشاره داشته باشیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام مزایا و امتیازات خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال برخی از کنترل‌ها با کمک کارت و برخی دیگر با دستگاه‌های سخت‌افزاری مخصوص صورت می‌گیرند. در ادامه به بررسی رایج‌ترین روش‌ها خواهیم پرداخت؛ از این رو تا انتها با ما همراه باشید.

کنترل ورود و خروج

سیستم کنترل ورود و خروج مبتنی بر کارت

اولین سیستمی که قصد معرفی آن را داریم، سیستم‌های مبتنی بر کارت هستند. برای راه‌اندازی این سیستم‌ها نیاز به تجهیزات گوناگونی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به انواع کارت، کارت‌خوان، کامپیوتر، سرور و نرم‌افزارهای مخصوص اشاره کنیم. افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، نیازمند کارت مخصوص هستند. افراد این کارت‌ها را در روبه‌روی دستگاه کارت‌خوان نگه داشته و سپس اجازه ورود و خروج را دریافت می‌کنند.

همچنین برای ورود و خروج ماشین‌ها، باید به صورت متفاوت‌تر عمل کرد. بدین صورت که در ابتدا خودرو در نزدیکی گیت ورودی باید صبر کند تا پلاک به صورت کامل توسط دستگاه‌ها و سیستم‌های مخصوص پردازش شود. در صورتی که اوپراتور تاییدیه ورود را صادر کند، راهبند برای خودرو باز شده و فرد می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. زمانی هم که قصد خروج را داشته باشد، باید کارت مخصوص را تحویل دهد. بعد از تحویل کارت اجازه خروج نیز صادر خواهد شد. میزان امنیت این دستگاه‌ها آنطور که باید زیاد نیست و افراد ترجیح می‌دهند از گزینه‌های دیگر بهره ببرند.

سیستم کنترل ورود و خروج مبتنی بر تگ

نوع دیگر سیستم‌ها بر اساس تگ طراحی شده‌اند. برای این سیستم‌ها از روش RFID کمک گرفته شده است. با این روش فرد می‌تواند بدون هیچ کارتی به تردد خود ادامه دهد. اکثر پارکینگ‌های شلوغ ترجیح می‌دهند از این روش بهره ببرند. در این روش هر خودرو و مالکی برچسب مخصوص به خود را دارد. این برچسب‌ها برای هر فردی کاملا سفارشی بوده و سپس توسط سیستم به تایید می‌رسند.

اگر بخواهیم یک مثال واضح‌تر را بگوییم می‌توانیم اینطور بیان کنیم که برخی از پارکینگ‌ها جایگاه‌هایی دارند که فقط مخصوص خودروهای خاصی هستند؛ به همین علت برای شناسایی راحت آن‌ها از سیستم مبتنی بر تگ استفاده می‌کنند. اجرای این تکنولوژی نیاز به اجزای خاصی داشته که از جمله آن‌ها می‌توانیم به انواع تگ و آنتن با برند بلند اشاره کنیم.

سیستم کنترل ورود و خروج مبتنی بر کارت

کدام سیستم نظارت بر ورود و خروج بهتر است؟

هر سازمانی معیارهای مخصوص خود را دارد. برخی از سازمان‌ها به ظاهر این سیستم‌ها اهمیت می‌دهند. برخی دیگر نیز به دنبال مواردی هستند که بیشترین امنیت را برای آن‌ها به ارمغان داشته باشند. برخی دیگر نیز به دستگاه‎هایی نیاز دارند که قیمت کمتری داشته باشند. پس شما برای انتخاب در وهله اول باید به نیاز خودتان توجه داشته باشید. نوع سازمان شما مشخص می‌کند که کدام دستگاه برای شما بهتر است. البته در این راستا بودجه نیز بسیار مهم است. هر چقدر دستگاه کنترل ورود و خروج دارای ویژگی‌ها و عملکرد بهتری باشد، هزینه مورد نیاز برای آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با کنترل ورود و خروج آشنا کنیم. دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلفی برای این کار طراحی شده‌اند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در این مطلب به بررسی دو مورد از پرکاربردترین آن‌ها یعنی مبتنی بر کارت و تگ پرداختیم. انتخاب هر کدام از سیستم‌های ذکر شده بستگی به نیاز و همچنین بودجه در دسترس شما دارد؛ از این رو با توجه قرار دادن این دو عنصر، دست به انتخاب بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست