دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان میدهد؟

دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان میدهد؟

اگر گذرتان به فرودگاه افتاده باشد، حتما با دستگاه ایکس ری آشنا شده اید. این دستگاه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که توانایی تامین بخشی از امنیت را در فرودگاه و سایز سازمان های امنیتی دارند. کیف، ساک و یا وسیله های شما بر روی نوار نقاله این دستگاه قرار داده می شوند تا با کمک اشعه مخصوص به صورت کامل بررسی شوند.

 

دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری

 

چیزهایی که توسط دستگاه ایکس ری نشان داده می شوند

مواردی که توسط این دستگاه ها به نمایش در می آیند، در دسته بندی های متفاوتی جای می گیرند و بر اساس پارامترهای مختلفی تفکیک می شوند. این دستگاه ها از این توانایی برخوردار هستند تا انواع مواد مخدر مانند هروئین و… را تشخیص دهند. وسایل مختلفی در داخل چمدان و یا کیف شما قرار دارند که هر کدام جنس های مخصوص خودشان را دارند. هر جنسی در داخل این دستگاه ها با رنگ متفاوتی نشان داده می شوند؛ همین موضوع باعث خواهد شد تا تشخیص لوازم و وسایل ممنوعه راحت تر باشد. در ادامه به بررسی سه گروه می پردازیم که توسط این دستگاه ها طبقه بندی می شوند.

  1. مواد سبک

مواد سبک به عنصرهایی تعلق می گیرد که عدد اتمی آن ها کمتر از 10 است. خاصیت این مواد به گونه ای است که کمتر باعث جذب اشعه ایکس می شوند. اگر بخواهیم سلیس تر بیان کنیم می توانیم اینطور بگوییم که اشعه ایکس به راحتی داخل این موارد نفوذ پیدا می کند. این دسته از عناصر، مواد آلی هستند و در دستگاه با رنگ نارنجی دیده می شوند.

  1. مواد نیمه سنگین

دومین گروه از مواد که توسط دستگاه ایکس ری قابل تشخیص است، مواد نیمه سنگین هستند. مواد نیمه سنگین نیز به عناصری اطلاق می شود که عدد اتمی 11 تا 18 را به خود اختصاص داده اند. جذب این مواد در مقایسه با مواد سبک بهتر بوده و متوسط است. از مهم ترین مواد نیمه سنگین می توانیم به شیشه و آلومینیوم اشاره داشته باشیم. زمانی که این مواد بر روی نوار نقاله قرار داده می شوند، تابش ایکس ری باعث شده که در مانیتور مخصوص به نمایش در بیایند. رنگ مواد نیمه سنگین سبز است.

  1. مواد سنگین

سومین گروه نیز مربوط به مواد سنگین است. عناصری که عدد اتمی آن ها بیشتر از 18 باشد، در دسته بندی مواد سنگین جای داده می شوند. عناصری که این گروه به خود اختصاص داده است، غالبا فلز هستند. رنگ این مواد در دستگاه های ایکس ری آبی است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که میزان نفوذ این مواد چقدر است. میزان نفوذ اشعه در مواد سنگین به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن ها می توانیم به ضخامت و جنس اشاره داشته باشیم.

دستگاه ایکس ری از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

این دستگاه ها دارای بخش های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها وظایف مختلفی را بر عهده گرفته اند. از جمله بخش های دستگاه ایکس ری می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

  • تونل و نوار نقاله
  • ژنراتور
  • سنسورهای آشکارساز
  • سنسورهای نوری
دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با دستگاه ایکس ری آشنا کنیم. این دستگاه در فرودگاه ها و سایر مکان های امنیتی کاربرد گسترده ای دارد و می تواند به تشخیص اجسام حمل شده بپردازد. موارد گوناگونی توسط این دستگاه نشان داده می شوند. این موارد به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که شامل مواد سبک، نیمه سنگین و سنگین هستند که در این مطلب در رابطه با هر کدام توضیحات مفصلی را ارائه دادیم. همچنین این دستگاه تشکیل شده از قسمت های مختلفی بوده که به تفصیل آن ها را نام بردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست