دستگاه حضور و غیاب هوشمند چیست؟

دستگاه حضور و غیاب هوشمند چیست؟

دستگاه های حضور غیاب هوشمند  از جمله برترین و بهترین وسایل برای ثبت اطلاعات مهمی از جمله زمان های ورود، خروج، مرخصی و استعلاجی … برای کارمندان یک اداره یا کارکنان در هر مکانی است.

از دستگاه های حضور و غیاب جهت ردیابی تردد ورود و خروج پرسنل در محل کار استفاده می شود. دستگاه های حضور و غیاب کارفرمایان را قادر می سازد تا زمان دیر رسیدن، خروج زودهنگام، مرخصی های ساعتی در طول روز و غیبت ها را به طور مستقیم و با دقت بالا  نظارت کنند. سیستم های حضور و غیاب به دو دسته کلی دستی و خودکار تقسیم می شوند.

سیستم های دستی مبتنی بر کاغذ بودند که زمان های ورود و خروج پرسنل بر روی کاغذ چاپ می شد. استفاده از این نوع سیستم ها بسیار کار طاقت فرسایی در محاسبه حقوق و دستمزد بود و گاهی محاسبه حقوق و دستمزد تا چند روز به طول می انجامید از سوی دیگر پرداخت دیرهنگام حقوق پرسنل موجب نارضایتی آنان می گردید.

با ظهور کامپیوترها دستگاه حضور و غیاب کارتی به بازار عرضه شدند که جهش بزرگی در سیستم های حضور و غیاب به وجود آمد و به دنبال آن با رشد روزافزون تکنولوژی دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی و تشخیص چهره پدید آمدند.

انواع دستگاه حضور و غیاب :

دستگاه های حضور غیاب پانچی :

قدیمی ترین و اولین دستگاه های کنترل حضور غیاب که به وجود امدن دستگاه های حضور غیاب پانچی بودند که با قرار گرفتن کارت بر روی اسلات انها تاریخ زمان ورود و خروج پرسنل بر روی کارت ثبت می شد.

این کارت ها به صورت جدولی از روزهای یک ماه بودند که هر روز خود به دو بخش برای ثبت ورود و خروج تقسیم شده بود. در پایان ماه این کارت ها برای محاسبه روزهای کارکرد، مرخصی، غیبت و ماموریت تحویل جمع آوری می گردید و محاسبه این زمان ها برای سازمان هایی با تعداد فراوانی از پرسنل بسیار کار طاقت فرسا و زمانبر بود و گاهی این کار چندین  روز به طول می انجامید.

دستگاه های حضور غیاب کارتی (دستگاه کارت زنی):

با به وجود امدن کامپیوتر ها دستگاه های حضور غیاب پانچی کم کم جای خود را به دستگاه های حضور غیاب کارتی دادند .

خیلی زود استفاده از دستگاه های حضور و غیاب کارتی در همه جا فراگیر شد چراکه راه حلی بسیار کارآمد به جای صرف ساعت ها جمع آوری کارت های پانچی بود. روش کار در دستگاه های حضور و غیاب کارتی اولیه بدین صورت بود که با کشیدن کارت کدی به سیستم حضور غیاب که تحت سیستم عامل داز بود ارسال می شد.

با توسعه تکنولوژی نرم افزارهای حضور و غیاب تحت ویندوز طراحی شدند که تهیه خروجی ماهانه و ارسال آن به نرم افزار حقوق و دستمزد، تنها در کمتر از یک ساعت انجام می شد.

دستگاه های  حضور غیاب بیومتریک :

منظور از تکنولوژی بیومتریک استفاده از اجزای بدن انسان برای تشخیص هویت او نظیر اثر انگشت، تشخیص چهره، قرنیه چشم، کف دست یا تارهای صوتی او می باشند. همه این اجزا در هر انسانی منحصر به فرد خود او می باشد. مشهورترین تکنولوژی بیومتریک مورد استفاده در دستگاه های حضور و غیاب استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و اثر انگشت می باشد.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی :

روش کار دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی که یکی از انواع دستگاه حضور و غیاب  به این صورت است که در ابتدا پرسنل در دستگاه تعریف می شود و چند نمونه اثر انگشت از وی گرفته می شود و ثبت می گردد پس از آن هنگامی که پرسنل می خواهد تردد ورود و خروج خود را ثبت کند انگشت خود را بر روی سنسور قرار داده و اثر انگشت او با اثر انگشت های موجود در پایگاه داده مقایسه شده و پس از شناسایی ورود و خروج او ثبت میگردد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره :

در دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره به هنگام تعریف پرسنل به طور معمول  چند نمونه از چهره او با زاویه های مختلف عکس تهیه می شود و پرسنل در دستگاه ذخیره می شود پس از آن پرسنل هنگامی که روبروی دستگاه حضور و غیاب می ایستد تصویر او با تصاویری که از قبل ذخیره شده اند مقایسه می شود و پس از یافتن فرد در پایگاه داده ساعت و تاریخ ورود یا خروج او ثبت می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست