دستگاه کنترل دسترسی چیست؟

دستگاه اکسس کنترل چیست؟

درواقع دستگاه کنترل دسترسی، مشخص میکندکه کدام افراد، دارای مجوز ورود یا خروج هستند (مجوز دسترسی  )کنترل دسترسی در واقع به این معناست چه شخصی در چه زمان هایی، می تواند به یک یا چند مکان یا وسیله خاص، دسترسی داشته باشد

و برای تشخیص و مجوز تردد اشخاص به سازمان ها و مراکز خاص استفاده می شود و بوسیله یک دستگاه، جلوی درب انجام می شود. و باعث بالا بردن میزان امنیت و سطح اطمینان در مکان های مختلف می شود. دستگاه کنترل دسترسی بررسی می کند که ورود یا خروج یک شخص مجاز است یا نه، و یا اینکه برای ثبت زمان تردد پرسنل به کار می رود. به عنوان مثال دستگاهی که خروج کالاهای موجود در انبار را کنترل می کند، یک نوع کنترل دسترسی برای خارج شدن است.

اما اگر به آمارهای چشمگیر که واقعیت دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف را نشان می‌دهند، رجوع کنیم ، نه تنها کنترل دسترسی شبکه‌ و بانک های اطلاعاتی اهمیت دارد، بلکه در برخی موارد متوجه می شویم که نقش آنها از سیستمهای کنترل فیزیکی نیز پررنگ‌تر است.

موارد استفاده دستگاه اکسس کنترل

  1. دستگاه کنترل دسترسی یا سیستم اکسس کنترل به عنوان بخش مهمی از تأمین امنیت در فضاهای مختلف معرفی می‌شود که با توجه به محیط آن فضا، ممکن است نوع سیستم کنترل تردد به کار رفته نیز تغییر کند. باید بپذیریم که در حال حاضر بیشتر تمرکز بر روی سیستم‌هایی قرار دارد که تردد افراد را به شکل فیزیکی کنترل می‌کنند و محدودیت‌هایی به شکل‌های مختلف برای آنها به وجود می‌آورند.
  2. بنا به درخواست مشتری در برخی مکانها، دستگاه اکسس کنترل، تنها برای ثبت زمان ورود و خروج بکار می رود و با درب ورودی در ارتباط نبوده، و برای جلوگیری و یا تایید ورود و خروج، در باز و یا قفل نمی شود.

گیت کنترل تردد

امروزه برای اینکه تردد ها بدون استفاده از نیروی انسانی کنترل شود باید از سخت افزار ها ونرم افزارهایی مثل قفل های برقی و گیت کنترل تردد بهره بگیریم. ورود و خروج ها به نحوه های  مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد مثلاً در گیت مترو با بلیط الکترونیکی می توان یک یا چند بار از گیت کنترل تردد عبور کرد. در این مورد بدون نیاز به اطلاعات شخص فقط میزان اعتبار بلیط  کاهش می یابد.. یک سیستم کنترل تردد ، تعیین می کند که چه اشخاصی، مجوز دسترسی دارند و باعث بالا بردن ضریب امنیت و سطح اطمینان در مراکز مختلف می شود. دستگاه کنترل تردد بررسی می کند که ورود یا خروج یک شخص مجاز است یا نه که از این دستگاه میتوان به عنوان محدود کننده آسانسور و اتاق سرور هم استفاده کرد.

سیستم اکسس کنترل

دستگاه اکسس کنترل به صورت سیستمی تعریف می‌شود که به شکل فیزیکی مانع از دسترسی برخی افراد مشخص به یک محدوده تعریف شده می‌شود و دسترسی برخی افراد دیگر به همان محدوده فراهم می‌کند. به همین دلیل، اختصاص دادن این سیستم به یک محدوده فیزیکی یا تنها به یک محدوده شبکه و اطلاعاتی اشتباه بزرگ است و معمولاً برای آن به شکل کلی، یک تعریف واحد در نظر گرفته می‌شود.

به هر منظوری که سیستم اکسس کنترل به کار گرفته شده باشند، از چند بخش مجزا و مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آنها یک وظیفه خاص را بر عهده دارد. همانطور که در مورد رایانه با بخش ورود اطلاعات، پردازش و خروجی مواجه هستیم، قسمت‌های اصلی یک سیستم اکسس کنترل نیز می‌تواند شامل سه بخش شوند

ورودی اطلاعات: در این قسمت کاربر موظف است که از شیوه‌های مختلفی برای ورود اطلاعات خود استفاده کند. با توجه به نوع سیستم استفاده شده، ممکن است بخش ورودی اطلاعات شامل دریافت رمز عبور، اسکن مشخصات بایومتریک، تشخیص چهره و یا اسکن سایر ابزارهای شناسایی باشد.

 احراز هویت: این بخش به یک بانک داده و سیستم اطلاعاتی در ارتباط است که کلیه اطلاعات مربوط به کاربران را در اختیار دارد و می‌تواند با توجه به پردازش به دست آمده از بخش ورودی، نسبت به احراز هویت شخص مورد نظر اقدام کند.

 تأیید هویت و صدور مجوز تردد: پس از مقایسه اطلاعات هویتی به دست آمده از کاربر، در این بخش این اطلاعات با اطلاعات ذخیره شده در بانک داده مقایسه شده و در صورت تأیید صحت اطلاعات، صدور مجوز تردد فراهم می‌شود.

سیستم کنترل تردد و سیستم ورودی اطلاعات ممکن است مربوط به ورودی یک سازمان یا دیتا سنتر باشد، و یا حتی امکان استفاده از آن در منازل مسکونی نیز فراهم است

شیوه های کنترل دسترسی

دستگاه کنترل دسترسی برای محدود کردن دسترسی افراد به اموال، ساختمان یا یک بخش خاص است. پس می تواند توسط یک اپراتور (نگهبان) و یا از طریق ابزارهایی مانند گیت ها، کارت ها و قفل های هوشمند و غیره، انجام شود. در سازمانها، مدیریت دسترسی بعنوان ابزاری برای مدیریت و نظارت بر تردد به مکانهای قفل شده و یا برخی از مکانها با دسترسی محدود، مناسب است.

دستگاه کنترل دسترسی تنها به افرادی اجازه ورود می دهد که برای آنها اثر انگشت و یا یک رمز و یا کارت و یا تشخیص چهره، تعریف شده باشد. زمانی که اشخاص (کارمندان) بخواهند با استفاده از کارت، رمز ،چهره یا اثر انگشت تعریف نشده به یک مکان غیر مجاز دسترسی داشته باشند، سیستم کنترل دسترسی، مجوز ورود آنها را تایید نمی کند.

در صورت وقوع مشکلات اضطراری، مانند آتش سوزی، اجازه دسترسی ویژه به پلیس و آتش نشانان و نیرو های امدادی داده می شود.

هنگام قطع برق، در صورتی که نوع قفل دارای قابلیت   normal openباشد، درب تردد، بسته (قفل) می ماند.اگر دستگاه کنترل دسترسی به درب ورودی، مرتبط باشد (با توجه به درخواست مشتری)، دارای خروجی رله بوده و درب را قفل می کند، و با استفاده از یکی از روشهای ذکر شده در بالا، مجوز دسترسی داده شده و درب برای مدت زمان مشخص شده باز می شود و با نزدیک شدن درب به سنسور های نصب شده روی چهارچوب، درب مجددا بسته می شود. وقتی دسترسی مجاز نباشد، درب باز نخواهد شد. در واقع کنترل تردد، بوسیله اجازه ورود و خروج و ثبت زمان آن انجام می شود. دستگاه کنترل دسترسی، دارای یک چراغ می باشد که در صورت قرمز شدن، جلوگیری از دسترسی و در صورت سبز شدن، تایید دسترسی را اعلام می کند.

هنگامی که کاربر کارت و یا رمز ورود را استفاده میکند دستگاه اجازه ورود را بررسی کرده و پس از تایید رله اکسس کنترل را فعال میکند،که توسط این رله برق به قفل برقی روی درب وصل شده و درب را باز میکند در صورت عدم تایید کاربر، اکسس کنترل بوق ممتد زده و LED آن قرمز میشود،دراین حالت قفل برقی باز نمیشود.

از دستگاه اکسس کنترل میتوان برای باز و بسته کردن دربهای شیشه ای اتوماتیک هم استفاده کرد.دراین حالت از رله  com وNo دستگاه اکسس کنترل دو رشته سیم به ورودی سیگنال  ویا حالت اضطراری مدار فرمان درب برده و به آن فرمان میدهیم.دستگاه اکسس کنترل را حتی میتوان بر رو کرکره برقی نیز قرار داد و به آن فرمان داد.

درحالت کلی اکسس کنترل یک رله با سه پایهNC ,COM,NO دارد که از این پایه ها برای عبور و جریان قفل های برقی و هم برای فرمان تحریک به مدارهای فرمان میتوان استفاده کرد.

گیت کنترل تردد نیز میتواند به وسیله یک دستگاه کنترل دسترسی فرمان بپزیرد،گیت کنترل تردد اعم از گیت میله ای(گیت سه شاخه)،گیت شیشه ای (گیت اسلایدی) و… برای صدور مجوز ورود یا خروج نیاز به فرمان دارد که این فرمان از خروجی رله سیستم کنترل دسترسی صادر می گردد.

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست