عوارض دستگاه ایکس ری به چه صورت است؟

عوارض دستگاه ایکس ری

امروزه استفاده از اشعه ایکس تنها محدود به صنعت پزشکی نمی‌شود و حضور پررنگی در عرصه‌های گوناگون دارد. مسائل امنیتی و گیت‌های کنترل نمونه‌ای از این موارد به حساب می‌آیند. یکی از سؤالاتی که همواره مطرح می‌شود، در ارتباط با عوارض دستگاه ایکس ری است. این نگرانی برای خانم‌های باردار بسیار بیشتر است؛ زیرا از این موضوع هراس دارند که آسیبی به جنین آن‌ها وارد شود. حال به نظر شما آیا این دستگاه‌ها عوارض دارند یا خیر؟ برای پیدا کردن جواب سؤال، کافی است ما را همراهی کنید.

 

بررسی عوارض دستگاه ایکس ری به منظور بازرسی افراد

دستگاه ایکس ری چیست؟

پیش از اینکه به عوارض دستگاه ایکس ری بپردازیم، بد نیست با تعریف و کارکرد کلی این دستگاه‌ها آشنا شوید. این دستگاه‌ها در کنار یک ریل قرار داده می‌شوند. بر روی ریل اجسام مختلفی قرار می‌گیرند تا از این طریق شناسایی شوند. برای شناسایی محتویات داخل اجسام نیاز به تاباندن اشعه ایکس ری وجود دارد. این دستگاه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ و هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند. این بخش‌ها در فهرست زیر جای می‌گیرند:

  • تونل و نوار ریلی
  • ژنراتور ایکس ری
  • سنسورهای ایکس ری
  • حسگرهای نوری

عوارض انواع دستگاه ایکس ری چیست؟

حالا به اصلی‌ترین مبحث یعنی عوارض دستگاه ایکس ری رسیدیم. از آنجایی که این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند، این نگرانی برای بیشتر افراد پیش می‌آید که چه عوارضی گریبان‌گیر آن‌ها خواهد بود؟ برای اینکه به جواب این سؤال دست پیدا کنیم، نیاز است طیف متفاوتی از دستگاه‌ها را بررسی کنیم و سپس بر اساس آن‌ها میزان حساسیت و عوارض را بسنجیم.

دستگاه ایکس ری فرودگاه و عوارض آن برای بانوان باردار

اولین طیف نگران، خانم‌های باردار هستند. گاهی اوقات سفر بدون هواپیما غیرممکن است؛ به همین علت خانم‌های باردار این نگرانی را دارند که عبور از این دستگاه‌ها برای آن‌ها ضرری داشته باشد. اسکنرهایی که در فرودگاه استفاده می‌شوند، دارای اشعه ایکس ری هستند. در صورتی که میزان اشعه ایکس ری 500 هزار میکرو زیمنس (microsieverts) باشد، می‌تواند به جنین آسیب جدی وارد کند؛ این در حالی است که میزان اشعه ایکس ری موجود در اسکنرهای فرودگاه یک میکرو زیمنس است. پس مقدار آن بسیار کمتر از چیزی است که بتواند برای جنین شما آسیب‌زا باشد.

دستگاه‌های ایکس ری مخصوص انتقال غذا

یک سری از دستگاه‌های ایکس ری وجود دارند که برای شناسایی انواع مواد غذایی طراحی شده‌اند. حالا این سؤال پیش می‌آید آیا عوارض ایکس ری بر روی مواد غذایی زیاد است یا خیر؟ در این رابطه باید بگوییم بین مواد غذایی و دستگاه‌های ایکس ری هیچ‌گونه ارتباطی وجود ندارد. اشعه ایکس ری زمانی که بر روی یک شیء تابانده می‌شود، توسط شیء مربوطه ذخیره نمی‌شود؛ چرا که این قابلیت اصلاً وجود ندارد. بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که در رابطه با این موضوع صورت گرفته، باید بگوییم غذای پرتوزا برای انسان‌ها ضرری ندارد؛ پس می‌توانیم از بی‌خطر بودن دستگاه‌های ایکس ری بازرسی مواد غذایی اطمینان حاصل کنیم.

دستگاه‌های ایکس ری مخصوص بازرسی کامیون‌ها

نوع دیگری از دستگاه‌های ایکس ری برای بازرسی کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رانندگان همواره درباره این موضوع نگرانی دارند که آیا عوارض دستگاه ایکس ری بر روی آن‌ها گسترده خواهد بود یا خیر؟ در ابتدا باید بگوییم هر چند این دستگاه‌ها توانسته‌اند تا حدودی باعث آسایش و آرایش افراد شوند؛ اما در صورتی که ضرر داشته باشند نیز باید به استفاده از آن‌ها ادامه داد یا نه؟ بر اساس استانداردهایی که وجود دارند، این دسته از تشعشعات ضرری برای رانندگان ندارند، اما با این وجود مسئولین با پوشش‌های محافظتی در مکان حضور پیدا می‌کنند. همچنین از آنجایی که بی‌خطر بودن مواد غذایی پرتوزا به اثبات رسیده است، اما توصیه شده تا چند ساعت از خوردن آن‌ها خودداری کنید.

آیا عوارض دستگاه ایکس ری اثبات شده است؟

سخن آخر 

در این مطلب درباره عوارض دستگاه ایکس ری صحبت کردیم. همان‌طور که متوجه شدید این دستگاه‌ها برای گروه‌های مختلفی خطراتی نداشته و بر اساس استانداردهای جهانی تولید شده‌اند؛ اما با این وجود رعایت نکات ایمنی در اولویت قرار می‌گیرد. دیگر محصولات گیت بازرسی پارسیان نیز به همین شکل با درنظرگرفتن استاندارهای لازم طراحی و تولید شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست